الثلاثاء، 24 نوفمبر 2009

الأوساخ مفيدة للأطفال!!



كشفت دراسة جديدة عملها فريق من الباحثين بجامعة كاليفورنيا ان التعرض للتراب و الأوساخ (ترجمة كلمة dirt) ممكن يكون احسن للاطفال من النظافة والحماية الزيادة لان ده بيحميهم من أمراض الحساسية و بيسرع التئام الجروح..


الكلام ده بيأيد النظرية اللي تبناها مجموعة من العلماء و اللي بتقول ان الزيادة اللي حصلت في معدلات الاصابة بالحساسية في السنين اللي فاتت وخصوصا في الدول المتقدمة كان سببها الافراط في استخدام المنظفات و الحرص الزيادة على تنظيف الاطفال.


الدراسة قالت ان في نوع معين من الباكتريا المفيدة بتعيش على جلد الانسان و بتمنع حدوث مضاعفات و التهابات جلدية و ان التعقيم الزياد للجلد بيقتل الباكتريا النفعة دي و بيساعد على حدوث حساسية.


يمكن ده يفسر بقى ان عندنا في مصر نسبة الحساسية في الاطفال عندنا اقل من عندهم في (الدول المتقدمة)!!


الخلاصة هي بلاش التعقيم و التنظيف الزائد للجلد و خصوصا للأطفال عشان متحصلش مضاعفات سلبية .

الجمعة، 13 نوفمبر 2009

الايدز هنا وهناك









وقع الرئيس الأمريكي أوباما مؤخرا على قرار يلغي حظر سفر المصابين بفيروس نقص المناعة المكتسبة (الايدز) إلى الولايات المتحدة. ده كان جزء من قانون ينظم برنامج ريان وايت للايدز (اسم البرنامج اللي بيوفر الرعاية الطبية والأدوية والمساندة للمصابين بالايدز) و اسم البرنامج ده جاي من اسم الطفل ريان وايت اللي أصيب بالايدز وهو عنده 13 سنة عن طريق نقل الدم. ريان وعيلته خاضوا معركة كبيرة عشان يكافحوا التمييز اللي بيتعرض ليه مرضى الايدز وعشان يوعوا أمريكا كلها عن المرض ده. حضرت حفل توقيع القانون أم ريان وايت وغيرها من نشطاء مكافحة الايدز. للأسف ريان مات وهو عمره 18 سنة.



وضع حظر لدخول مرضى الايدز إلى أمريكا حصل سنة 1987وكان بيمنع فعليا دخول الطلاب والسياح واللاجئين لأمريكا. غير كده مفيش أي مؤتمر دولي للايدز عقد في أمريكا عشان النشطاء والباحثين المصابين بالمرض مكانوش بيقدروا يدخلوا البلد.


الغاء حظر السفر يعتبر خطوة هتنقذ حياة ناس كتير عن طريق إلغاء التمييز ضدهم وتشجيعهم أنهم يعملوا تحليل المرض وياخدوا العلاج (العلاج ده بيقلل انتشار المرض في الجسم وفي ناس بتتعايش مع المرض 20 سنة أو اكتر).


اوباما قال " اذا كنا عايزين نحتل الصدارة في مكافحة الايدز فلابد نتصرف على هذا الاساس"



في مصر يوجد قرار وزاري يمنع دخول الأجانب للإقامة أو العمل في حالة ثبوت حملهم للمرض بعد تحليل بيتم في معامل وزارة الصحة. السياح لا يطلب منهم عمل تحليل الايدز. القرار بيعكس صورة مرسخة إن الايدز مش بييجي غير من الخارج أو من الأجانب.



مش مشكلتنا القرارات والقوانين على قد ما هي مشكلة مجتمع.


المجتمع بيحكم على مريض الايدز بالإعدام وبيحرمه من حقوقه الاساسية في الحياة والعمل وغيرها من التعاملات وبيفرض عزلة اجتماعية ونفسية على مريض مش محتاج غير مساعدة واهتمام.



للأسف حتى الدكاترة غير مؤهلين للتعامل مع المتعايشين بالمرض و مش عاوز اقعد احكي واذكر أمثلة لان الموضوع واضح ومعروف.


أنا شخصيا كنت عاوز الزق بوستر توعية عن الايدز في مدخل مبنى تابع لوزارة الصحة كنت بشتغل فيه ولما قلت لمديري بصلي بصة غريبة كده وقاللي المدير الدكتور لأ مينفعش لازم تسأل مدير الادارة رغم ان البوستر عاملاه وزارة الصحة!


طبعا نتيجة الجهل وعدم الوعي بالمرض ولا بالثقافة والصحة الجنسية والانجابية عموما.


في مصر يقدر عدد المصابين بالايدز بحوالي 1155 شخص بنهاية 2007 بناء على تقرير برنامج مكافحة الايدز بوزارة الصحة لكن تقارير الأمم المتحدة بتقدر بعدد اكتر من ده.




من الناحية الايجابية في جهات بتهتم بالموضوع دلوقتي اكتر وبتحاول تعمل توعية بالمرض وتدعم المصابين بالمرض. كمان وزارة الصحة بتقدم خدمة التحليل المجاني و بتوفر الادوية للمرضى مجانا وفي سرية تامة. لكن الدور لازم يكون اكبر من كده بكتير عشان لو مفيش وعي المرض هينتشر اكتر واحنا مش حاسين وهو ده الخطر الحقيقي في رأيي.



الخط الساخن المجاني للايدز 08007008000

الأحد، 8 نوفمبر 2009

تطورات في أزمة مساحة الصيدليات


اجتمعت الجمعية العمومية لنقابة الصيادلة بالقاهرة أمس الجمعة وتم مناقشة قرار وزير الصحة اللي صدر مؤخرا بخصوص تعديل الاشتراطات الصحية للصيدليات


لتفاصيل اكتر راجع التدوينة دي

http://healthinegypt.blogspot.com/2009/10/blog-post_09.html


كانت نتائج الاجتماع كالتالي


  • رفضت نقابة صيادلة القاهرة قرار وزير الصحة جملة و تفصيلا

  • أقامت نقابة القاهرة دعوى قضائية أمام القضاء الاداري للطعن على القرار

  • دعت نقابة القاهرة الصيادلة اللي اشتروا أماكن بالفعل على المساحة القديمة أن يتقدموا بأوراقهم إلى الوزارة و في حالة رفضها عليهم التنسيق مع النقابة الفرعية بالقاهرة لرفع قضية لإرغامهم على قبول الأوراق



من هنا بنطالب الصيادلة وخصوصا الشباب الاهتمام اكتر بالقضية و المشاركة الفعالة في فعاليات النقابة عشان يحصل تقدم في القضية دي